Hadith Kebaikan Menunaikan Haji Untuk Kesihatan

Dalam hadith ini menunjukkan bahawa Islam meletakkan kesihatan umatnya sebagai antara perkara penting yang perlu dijaga dan dipelihara. Untuk menunaikan haji baginya menggunakan harta peninggalannya sama seperti menunaikan hutangnya.


Pin On Islam

Asalkan apa yang kita lakukan tadi istiqamah sampai bila-bila.

Hadith kebaikan menunaikan haji untuk kesihatan. Haid tidak boleh dijadikan alasan untuk tidak sempurna ibadah haji kerana ia tidak menghalang wanita untuk menunaikan semua rukun wajib kecuali tawaf di Baitullah. Pendapat fuqaha Hanabilah menyamai fuqaha Syafiiyyah yang mana mengharuskan ibadah haji dilakukan untuk orang lain dalam dua keadaan. Sesungguhnya muslim yang sihat itu.

A seseorang itu tidak terdaya mengerjakan haji. Pilihlah mana-mana amalan mudah yang boleh kita buat setiap hari. Orang yang mengerjakan ibadah haji dan umrah sama saja dengan bertamu kepada AllahBarangsiapa yang mengerjakannya dari hasil yang halal maka Allah akan memberinya apa yang ia minta dan memperkenankan doanya serta menggantikan uang yang telah dibelanjakannya untuk.

Dalam banyak-banyak amalan ini kalau kita tengok balik nampak mudah untuk kita lakukan dalam situasi sekarang. Pertama dalam keadaan madub iaitu. Macam nombor 3 4 5 7 dan 10.

Moga tahun depan ada rezeki kita untuk menunaikan haji. Kesimpulannya untuk menunaikan ibadah Haji anda perlu membuat persiapan dari segi kesihatan.


Al Islam Specialist Hospital Official Photos Facebook


LihatTutupKomentar