Kesihatan Awam Program Saringa Thalassemia Sekolah

Program melibatkan murid-murid Tingkatan Empat. Program ceramah dan saringan talesemia di sekolah yang dijalankan dengan kerjasama Pihak Pejabat Kesihatan Daerah Raub.


Saringan Talasemia Murid Tingkatan 4 Klinik Kesihatan Bandar Kuantan

Sebelum ujian dijalankan anggota kesihatan akan memberi penerangan berkaitan Talasemia kepada murid Tingkatan 4 di sekolah.

Kesihatan awam program saringa thalassemia sekolah. Pembawa Gen Talasemia tidak menunjukkan tanda atau masalah kesihatan. Talasemia adalah kumpulan penyakit yang menghalang badan daripada menghasilkan jumlah darah yang mencukupi dan berkualiti. Saringan Talasemia Murid Tingkatan 4 bertujuan bagi mengenalpasti pembawa Talasemia di kalangan murid Tingkatan 4.

Seorang pembawa boleh menurunkan Gen Talasemia ini kepada anak-anak. - Expanded program - HPV imunisasi pelajar tingkatan 1 dan saringan thalassemia pelajar tingkatan 4 - Pengurusan rangkaian sejuk - Pendidikan kesihatan sekolah - Sexual reproductive health - Program LINUS - pengesanan murid bermasalah dalam pembelajaran bagi murid tahun 3 - Pengurusan kualiti - Pengurusan pemantauan dan surveilan kesihatan sekolah. Jika kedua ibu bapa adalah pembawa Gen Talasemia berkemungkinan tinggi risiko 25 setiap kehamilan melahirkan bayi perpenyakit Talasemia.

Keadaan ini disebabkan oleh. Pengesanan hanya boleh dibuat melalui ujian saringan.


1sabah Tahukah Anda Thalassemia Major Adalah Penyakit Facebook


LihatTutupKomentar